Er is stress!

We zijn allemaal onderhevig aan stress, zowel thuis als op de werkvloer. In een professionele omgeving proberen we steeds pro-actief problemen te detecteren om zo mogelijke problemen te vermijden en stress te reduceren. Technieken als time-management, goede planning en afspraken en duidelijke communicatie spelen hierbij een belangrijke rol.

De ervaring leert echter dat ook de implementatie van deze technieken niet alle problemen kan oplossen. De beste plannen krijgen bij het finaal uitrollen toch nog verrassende wendingen, persoonlijke animositeit kan voor spanningen zorgen en deadlines kunnen soms plots dichterbij zijn dan gedacht.

De conclusie kan gerust zijn: stress is onvermijdelijk.

En met de technologische evolutie die gezorgd heeft dat we 24/7 bereikbaar zijn, volgen onze professionele problemen is altijd én overal. Het is dan een ook niet alleen een goed idee om te leren met stress om te gaan, het wordt alsmaar meer voor veel mensen noodzakelijk!

Ermee leren omgaan

Elke oplossing begint met aandacht voor wat nu is. Je kan beschikken over heel veel kennis en talenten. Als je niet bereid bent te vetrekken bij de situatie zoals die zich nu voordoet, maar zoals je die liever wil zien, zal je de oplossing niet meteen vinden.

Onder druk reageer je vaak ook op automatische piloot. Deze automatische reacties zijn niet altijd het meest aangewezen. Soms maken ze de zaak nog erger.

Mindfulness is de eenvoudige praktijk van het trainen om je aandacht te brengen bij wat er zich nu aandient. Niet alleen bij de situatie zoals die zich stelt, maar ook bij wat er in jou speelt aan gedachten en emoties. Mindfulness ondersteunt zo een functioneren dat niet vertrekt vanuit een stress-gedreven reactiviteit, maar wel vanuit bewuste aandacht voor wat de situatie  concreet vraagt.

Met een vriendelijke houding

De meesten onder ons zijn best ambitieus. Niet dat we nu allemaal meteen CEO willen worden, maar we willen iets maken van ons leven en van betekenis zijn. Dit maakt ons betrokken en gedreven. Werkdruk, dichter bijkomende deadlines en voortdurende bereikbaarheid worden dan triggers die maken dat we onze grenzen uit het oog dreigen te verliezen.

De aandacht die je bij mindfulness traint, helpt je ook om deze grenzen te bewaken. En voegt een grote dosis van vriendelijke houding toe. Als je er steeds gedreven tegenaan gaat en je ambitieuze doelen stelt, helpt het niet om voortdurend streng te zijn. Mildheid – naar jezelf en de anderen - is dan de olie die de motor op lange termijn het beste laat presteren.

Training

Mindfulness is geen trucje.

We hebben allemaal  deze vaardigheid van bewuste aandacht. Maar het vraagt training om ze te kunnen hanteren in een hectische werkomgeving.

De mindfulness training is een wetenschappelijk onderbouwde training die je in enkele sessies leert om deze vorm van milde aandacht te trainen.

In deze training leer je:

  • om je aandacht en focus te trainen

  • om beter om te gaan met stress en moeilijke emoties

  • je grenzen leren herkennen en bewaken

  • bewuste keuzes te maken ook in stressvolle situaties

  • hoe je je zelfvertrouwen kan doen groeien

  • hoe je dichter bij je waarden kan komen en blijven

  • hoe je mindfulness een plaats kan geven in een al drukke agenda

'Ik heb geen tijd!'

“You should sit in meditation for twenty minutes every day — unless you’re too busy. Then you should sit for an hour.”

Zen gezegde

Misschien heb je het gevoel dat mindfulness je wel kan helpen, maar dat je er nu de tijd niet voor hebt. Juist als je het gevoel hebt hier geen tijd voor te hebben, heb je het misschien het meeste nodig!