top of page
Zoeken
  • Mark Verelst

Geen tijd voor mindfulness


Dat mindfulness werkt en ook zijn plaats heeft in een bedrijfsomgeving, daar zijn steeds meer mensen van overtuigd. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat werknemers die een mindfulness training hebben gevolgd anders omgaan met stress en ook beter omgaan met emoties, zowel de eigen als die van de mensen rondom zich. Dit zorgt voor een gezondere werkomgeving, een betere communicatie en meer teamwork.

In wezen is de praktijk van mindfulness eenvoudig. Mindfulness is een techniek van bewust even stoppen en milde aandacht brengen bij datgene wat zich nu voordoet. Dit in de praktijk brengen in de hectiek van de werkvloer is echter niet gemakkellijk. Dat vraagt training. Een formele mindfulness training beslaat, afhankelijk van de aangeboden formule, een zes- tot achttal sessies, gespreid over zes tot acht weken. Daar bij worden de deelnemers uitgenodigd om ook thuis aan de slag te gaan met meditatieoefeningen, zodat zij deze ook na de training kunnen blijven doen. Dit is best wat. Er zijn dan ook mensen die, wanneer zij kijken naar hun al drukke agenda, zeggen dat zij geen tijd hebben voor mindfulness.


Maar is het niet juist omdat die agenda zo vol zit en de dagen zo hectisch zijn, dat het nuttig is om ruimte te maken voor mindfulness? Het is de nood zelf die maakt dat er geen ruimte is voor een mogelijke oplossing. Natuurlijk ontstaat hierdoor een groot spanningsveld. Juist die ambitieuze professionals voor wie mindfulness veel zou kunnen betekenen, vinden hiervoor moeilijk de tijd.

Dit is echter geen nieuw probleem. Blijkbaar was het ook vroeger al zo dat mensen, wanneer ze veel te doen hadden, het beoefenen van mindfulness en meditatie als eerste lieten vallen of er gewoon niet mee begonnen. Voor hen gold reeds een wijze Zen uitspraak die nog steeds van toepassing blijkt:

‘Het is belangrijk om elke dag 20 minuten te mediteren. Behalve als je het heel druk hebt, dan een uur.’

Daarom ook dat het voor een werkgever extreem waardevol kan zijn om in company een mindfulness training aan te bieden aan zijn werknemers. Het geeft de boodschap dat het belangrijk is om tijd te maken voor zelfzorg, omgaan met stress en emoties. Het maakt ook de logistieke uitdaging om de training in te passen in de agenda heel wat kleiner.

En zoals ik in het begin al zei: dat mindfulness wetenschappelijk aangetoonde benefits met zich meebrengt op het gebied van omgaan met stress, zelfzorg, emotionele intelligentie en meer teamwork behoeft steeds minder betoog.

Vind hier nog meer over mindfulness!


51 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page