Zoeken
  • Mark Verelst

Goede voornemens


Bij de start van elk nieuwe jaar zijn er heel wat mensen die goede voornemens formuleren. De voornemens gaan van gezonder eten en meer sporten tot het lopen van een marathon. De goede voornemens formuleer je vaak zeer oprecht en in de eerste weken van het nieuwe jaar maak je er ook vaak meteen werk van.

Natuurlijk lukt het je soms om deze goede voornemens ook daadwerkelijk verder te zetten en in je leven te integreren. Maar vaak moet je toch ook vaststellen dat na een tijd je van de goede voornemens niet veel meer te merken is. Van sommige mensen hoor ik zelfs dat het hen nog nooit gelukt is om goede voornemens vol te houden.

Hoe komt het toch dat het zo moeilijk is om goede voornemens vol te houden? Wel, goede voornemens beogen verandering van gedrag. En laat dat nu net iets heel moeilijk zijn. Vaak immers wil je juist dat gedrag veranderen dat je misschien niet al je hele leven, maar toch al heel wat jaartjes stelt. Als je je voorneemt om gezonder te gaan eten, is dat vaak omdat frietjes, chips en/of chocolade voedingsmiddelen zijn die je wel weet te waarderen. Dit betekent dat je je in deze gedragspatronen al heel wat jaren hebt getraind en het niet evident is om deze te veranderen.

Wat kan je helpen om een nieuwe gedragspatroon in je leven te integreren? Wel, in eerste instantie het opmerken telkens je hervalt of dreigt te hervallen in je oude patronen. Kan je opmerken dat je hand in de snoepkast zit of dat je, nu je project dicht bij de deadline komt, opnieuw terugvalt op een hardere toon naar je medewerkers toe, daar waar je had voorgenomen een positievere aanpak te hanteren? Je mag er immers van uitgaan dat dit zal gebeuren. Het gaat om een oud en goed getraind patroon. Het opmerken in een zo vroeg mogelijk stadium is het begin van alle veranderingen. Indien je het niet opmerkt, heb je ook niet de mogelijkheid om voor iets anders te kiezen.

Zulke patronen opmerken in de stress van alledag thuis of op de werkvloer is natuurlijk niet zo evident. Dit vraagt training, het trainen van aandacht voor wat er nu gaande is rond en in jou. Mindfulness helpt om je deze vorm van aandacht te trainen.

Lukt het je dan altijd om dit op te merken wanneer je een mindfulness training hebt gevolgd? Natuurlijk niet. We blijven mensen en het veranderen van gedrag vraagt tijd. Het is in zekere zin steeds opnieuw beginnen. Telkens als je kan opmerken dat je in het oude patroon dreigt te hervallen, kan je echter opnieuw kiezen om het anders te doen. En ook dit steeds opnieuw beginnen is iets waar de mindfulness training je bij helpt. Telkens als je gaat zitten om te mediteren is het in wezen ook steeds een vorm van opnieuw beginnen en met een frisse blik kijken naar wat er zich aandient.

Het is natuurlijk niet prettig om te moeten vaststellen dat oude patronen zo hardnekkig steeds weer de kop kunnen opsteken. De kans bestaat dan ook dat je ontmoedigd geraakt. Ontmoediging is vaak het gevolg van een streng oordeel dat je over je zelf hebt. Als je merkt dat je niet volhoudt en dat je terug valt in oude gewoontes, ben je vaak de eerste om jezelf hiervoor te veroordelen. Dit helpt je meestal niet echt verder. Mindfulness leert om bij het opmerken een vriendelijke houding aan te nemen die ruimte laat om opnieuw bewust te kiezen. Deze vriendelijke, milde houding is een tegengif tegen ontmoediging en vormt de basis voor succes op lange termijn.


kan je meer lezen over hoe je mindfulness kan trainen.


40 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven